Jem Jo 18D ayy U1 RIDALL DU




Y@TheBJReview

Wendy Sloane

asks what we can know of Russia

indsight is a beautiful thing. Marina Ovsyannikova, a former
ussian Channel One editor who famously went on national
elevision holding a handmade placard criticising the Russian
invasion of Ukraine and pleading with her compatriots to not “believe the
propaganda”, has publicly expressed regret for working for state-controlled
media for so many years. Her work on Channel One served only to “zombify”’
the population, she said, which is why she has now taken up a position with
the German broadsheet Die Welt.

But many are questioning her move. Why now? Ovsyannikova made the
conscious choice to work for a Kremlin mouthpiece earlier in her career, but
independent journalists have been fighting against state media control ever
since Vladimir Putin came to power in 2000. The Moscow Times (MT —
“Independent News from Russia”) called her protest an “anti-war stunt”,
pointing out that canny journos knew that the seeds against a free media
were sown more than two decades ago, took root slowly, and are now
blooming. Was she really that naive, or had she just had enough?

From the moment he took office, Putin worked hard to “dismantle
Russianindependentmedia”, the Russian exiled journalist Farida Rustamova
wrote recently in the MT. The Russian president took over the popular TV
channel NTV before taking control of local media, shrunk journalists’
salaries, labelled journalists from abroad “foreign agents”, and banned
media outlets and activities he deemed “undesirable”, such as those under
exiled Russian businessman Mikhail Khodorkovsky. When the “military
operation in Ukraine” started, the onslaught against the media intensified.

“In the first week of the war in Ukraine, the authorities shut down
almost all the remaining independent media in Russia. The internet channel
TVRain was suspended; the oldest independent radio station Ekho Moskvy

was taken off the air and its site destroyed; Novaya Gazeta [has] stopped

©xxxxx xxxxx; DOL: 10.1177/0956474808xxxxxx; [2022/6] 33:2; xx-xx; http:/bjr.sagepub.com


http://bjr.sagepub.com/

working until the end of the war, and any Russian-language websites that
were not under state control were blocked, even if they were not covering
the war,” said Rustamova. Those who continued their journalism were
constrained by gleaming new censorship laws, where reporting anything
deemed feik, or fake, could result in a 15-year prison sentence. Fakes, she
said, are “any report not based on Ministry of Defence press releases”.

Reporting from inside Russia has never looked so bleak. Most
independent Russian media outlets have been either shut down or partially
blocked, with many Western — and Russian — correspondents who were
based in the country relocated elsewhere. New censorship laws are making
accurate, on-the-ground reporting close to impossible, with journalists
barred from calling out the true nature of Russia’s invasion of Ukraine,
including referring to it as a “war”. Now, the censorship is starting to spill
over to parts of occupied Ukraine, with many viewers having access only to
Russian state-controlled media, according to the BBC.

“Itis definitely harder than it was during the Brezhnev days because there
was a better understanding then of what you could and could not do. Now it
is completely unpredictable,” said Derk Sauer, the Dutchman who is founder

and publisher of the Moscow Times (the Russian-language version was blocked
when it reported on Russian riot police refusing to fight in Ukraine and is now
only accessible with a VPN). After more than 30 years in Russia, Sauer
recently moved his family and many staff to Amsterdam, while opening up
new headquarters for the paper’s international edition in Yerevan in Armenia.

“We closed the Moscow office and people are working underground more
or less, with no bylines. They are very careful in their communication, using
special apps and so on. It is all very difficult to report from Russia these days,”
he told me. “We have been declared a foreign agent, our website is blocked,
we are breaking the law by talking about war and invasion. We don’t want to
run the risk of going back.” Even with VPNs and sites such as Telegram, it’s
still risky business to get the news out there. “It’s a cat-and-mouse game we
are playing now,” said Sauer. “‘Unfortunately, we are the mouse.”

Putin’s regime is presenting the biggest challenge for journalists
reporting on the country in decades and, as a result, few people outside
Russia, as well as inside, have a full picture of what is going on within its
borders. “At least if you were censored in the past, you just got told off,”
says Nanette van der Laan, a senior producer for Channel 4 News who covered
the Soviet collapse. Journalists who got expelled, often as the result of a tit
for tat, would often reappear on the scene a few years later. “But now it’s

of war

RIS

the m

ﬁ

e meala

¢
-~

-t
C

ULl




British Journalism Review vol.33 no2 June 2022

way more dangerous, as you could go to jail and you don’t even know what
you have done wrong,” she said. Her bosses recalled her and her team from
a reporting stint in Moscow for their own safety in March.

That said, many news outlets are resorting to ingenious ways to
circumvent the regulations. A Bloomberg reporter told me they have also
removed bylines from inside Russia and most of their reporters have
relocated to Dubai. Other foreign news organisations have followed suit,
moving to neighbouring countries such as Latvia or monitoring the situation
from their home countries. The Christian Science Monitor has kept its main
correspondent in Moscow but is running all stories from Russia with a
disclaimer: “This article was edited in order to conform with Russian
legislation criminalising references to Russia’s current actions in Ukraine as
anything other than a ‘special military operation’.”

Despite all the manoeuvring, several reporters — including foreigners —
have already gone to jail or are facing a sentence for breaking the new laws.
It’s a stark warning to others. On April 13, Kremlin critic Vladimir Kara-
Muzra was arrested for an interview he gave to CNN in which he called
Putin’s government ““a regime of murderers”. Kara-Muzra, a US permanent
resident who said he’d previously survived two Russian-led poisonings
(which Russia denies), was charged on April 22 with “acting out of political
hatred” in “spreading deliberately false information” about the Russian
armed forces, according to the unsigned editorial in The Washington Post.
Kara-Muzra’s treatment “marks another slide toward wartime
totalitarianism in Russia”, the Post said, comparing it to that of Evgenia
Ginzburg, who was arrested in 1937 after being accused of being a member
of a “Trotskyist terrorist counter-revolutionary group”.

Less high-profile arrests have also made the news. Four Russian student
journalists working for an independent student magazine were arrested
after putting together a video defending freedom of assembly: instead of
jail, they received “correctional labour sentences”. Artist Alexandra
Skochilenko faces 10 years in prison for replacing price tags in St Petersburg
supermarkets with signs detailing Russia’s actions in Ukraine. Colombian
Giraldo Saray Alberto Enrique is in custody for “publicly spreading
knowingly false information about the Russian armed forces”. His arrest
followed charges against prominent Ukrainian journalist Dmitry Gordon
for disseminating feik news. In the third week of the war, a protester in
Nizhny Novgorod was arrested for holding up a blank sign.

So how do we get true information about what is going on in Russia —



and what does it mean if we don’t? “Because of the restrictions the Russian
authorities have placed on journalists, it has become almost impossible to
practise normal independent journalism. Because of that, international
audiences are not getting a full picture,” said James Rodgers, author of
Assignment Moscow: Reporting on Russia from Lenin to Putin and reader in
international journalism at City, University of London. Many Western
news outlets are concentrating on, or solely covering, Ukraine, which makes
it difficult to predict which way the winds inside Russia are blowing.

“We don’t cover a lot of Russia because it’s very, very tricky. All the
official agencies and online newspapers are working for the Kremlin
propaganda machine,” said Sasha Schlichter, a senior producer at BBC
World Service in London. “They stop publishing stories, as such. Every
story has a purpose, working toward the general war effort.” Another BBC
employee, World Service senior correspondent Olga Ivshina, said that “only
the guys with British passports” remain on the ground in the Moscow
bureau but insists that the BBC is “still reporting extensively on everything
that is going on in both Russia and Ukraine” from Europe.

Subhead

“We have never stopped our operations. That is what our audiences
want,” she said, adding that viewing figures have never been better. She has
no plans to return to Moscow soon. In 2014, while covering the annexation of
Crimea, she was ambushed by Russian special forces who threatened to rape
her, then kill her and her family, she told me. “I have been covering Russia for
years but it has become too threatening to myself and to my relatives. I had
to cease activities reporting from Russia. It has become too dangerous.”

Do we really know what Russians are thinking? A recent Levada Center
poll says 81 per cent of Russians support Putin’s actions in Ukraine — but
how accurate is that? ““I think it’s much more complex than we think. Many
of my friends are sceptical and critical but they are silent for obvious
reasons,” said London-based journalist Yuliya Melnikova, who spent two
weeks back home in Moscow following a family bereavement in April.

The visit was “terrifying”, said Melnikova, who previously worked for
the Moscow Times and asked that a fake name be used to protect her family. “I
did force myself to watch some of the news, which was an effort. The level of
continuous brainwashing has been upped to unbelievable levels. Even in
Soviet times you had Vremya, the official state news programme, and that was

of war

RIS

the m

ﬁ

e meala

¢
-~

-t
C

ULl




British Journalism Review vol.33 no2 June 2022

it. You had your hour of shit every day. But now you have 12 hours of shit.”
The main TV channels almost continuously show current affairs,
Melnikova said. “Unless you really are skilled in getting information and are
willing to dig for it and subscribe to outlets such as Telegram, then you need
analytical skills to come up with a balanced opinion. Without that you have
no other choice, you just listen to what they say. And if people have their
TV running like background noise, like many Russians do, then it just slips
into the brain.” She recalled a Russian meme she saw recently on Facebook:
“The only high precision weapon Russia has is the television; it shoots right
into the brain, even if there is no brain.”

And yet some have chosen to stick it out. Russian investigative journalist
Yevgenia Albats, Harvard-educated with friends worldwide, said she has no
plans to leave. She is chief editor of the liberal Novoye Vremya (New Times)
magazine, which has now moved to Telegram, and had her own show on the
Echo Moskvyy commercial radio station, closed down by the state regulator
Roskomnadzor in April and now available only on YouTube.

“I'm an old-school reporter. I believe we have to touch the surface, that
we have to speak to people on the ground, otherwise it’s very difficult to
understand what’s really going on,” she told Channel 4 News in March. She
told me she had “‘stopped giving interviews”, no doubt to protect herself. I
also believe that we journalists have certain obligations to our listeners and
to our viewers and to our readers. After all, the absolute majority of
Russians, they cannot just pick up a suitcase and leave.”

Journalists like Sauer felt they had no choice but to run. “I am, most of
all, sad about this crazy and totally unjustified war. Putin and his small
circle, they basically are ruining Ukraine and at the same time they are
ruining everything that is left from a decent democratic Russia. “The moral
degradation of Russia, the endless terrible propaganda, the destruction of
civil society. It’s not just journalists, of course, but everyone who is more or
less normal in Russia, everyone with some decency is a victim.”

Wendy Sloane worked as a journalist in Moscow from 1989 to 1995, writing mainly

for Moscow Magazine, the Associated Press, The Daily Telegraph and Christian
Science Monitor before becoming a magazine editor in the UK. She currently
freelances for the London Economic, among others, and is an associate professor and
the journalism course leader at London Metropolitan University. @wendyutah



Jem Jo 18D ayy U1 RIDALL DU




	asks what we can know of Russia
	Subhead


